Wednesday, August 11

Dottie ~ ini bulan puasa sila hormati.



mulai sekarang aku tidak akan risau lagie.
aku akui 2 hari selepas dottie dilahirkan aku tidak tidur malam.
dottie terpaksa di awasi,,sbb daisy tidak mahu menyusukan dottie.
daisy tidak mahu menjilat anaknya sebagai tanda kasih sayang.
daisy jarang ingin bersama dengan dottie dan menyusukan
daisy tidak mahu menjilat bontot anaknya jika dottie poo dan pee.
daisy seolah-olah menganggap dottie itu orang asing.

kenapa yerk?
aku tidak tahu kenapa..
2 puting daisy bengkak dan susu masam terperangkap di dalamnya.
aku picit air tidak keluar, tersekat tapie susu itu perlu dibuang.
aku cuci dan akhirnya susu masam itu keluar.
aduhai....bertimpa-timpa pengalaman.
tapie aku perlu laluinya untuk memastikan mereka sihat.

malam tadie.
aku berborak panjang dengan daisy.
aku berborak sambil menyikat bulunya.
aku tanya kenapa dia layan dottie begitu..
padahal dottie itu adalah satu-satunya ank dia.
dia pandang muker aku..aku tau dia paham apa yang aku cuba sampaikan.

pagi ini.
aku lihat daisy sudah muler menjilat-jilat anaknya.
bontot dottie sudah tidak ada sisa taik dan air kencing.
daisy sudah muler mengenal erti seorang ibu.
alhamdulillah.

daisy.
kamu jangan ingat.....mama tidak sayang kamu..mama sayang kamu apatah lagie mama yang membantu kamu ketika kamu sedang bertarung nyawa.
mama cuba sehabis daya menolong kamu....
andainya kamu merajuk sbb mama tidak dapat selamatkan 2 anakmu.
mama mohon maaf.
itu semua sudah ketentuan sayang.
pahit atau manis kita akan sama-sama harungi.
hanya satu pesan mama.
jgn pernah lupa dottie itu adalah anak kamu.

11 comments:

  1. entry nih sedeyla..:(

    sweetnyer daisy ngan dottie..
    mybe daisy tertekan kot sbb anak die yg 2 ekor lg mati..

    ReplyDelete
  2. daisy ni umur dia brp lin? selalu ibu muda mmg perangai macam tu. dia tak tau nk layan anak dia. tp lama lama okay. that y, vet kata ibu muda berkemungkinan besar melahirkan anak tak cukup bulan, tak hidup lama. dan dia akan treat anak yg hidup nk tak nak. tp lama lama should be okay.

    tak sabar nk tngok dottie besar.

    ReplyDelete
  3. sedih bace entry nie..
    tp nasib baik die dgr ckp lin..
    :)

    ReplyDelete
  4. entry ni mmg sedih.. i'm contemplating whether nak let my baby became a mother once and for all or not.
    i yg takut lebih2 bila pikir pasal dia nak gave birth.
    jaga daisy and dottie tu elok2 yer.

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah...

    lega rasanya Daisy dah terima Dottie, mesti dia faham apa yg misz pinkie ckp tu

    smoga kasih syg daisy pd dottie smakin bertambah dari sehari ke sehari

    ReplyDelete
  6. Lin...
    sedih baca entry ni...menitis airmata kak tau....:((..

    ReplyDelete
  7. sedi la... sebak je rasa. nasib baik daisy dengar cakap lin...

    ReplyDelete
  8. daisy tak ebrpaa pandai lagi nak jaga baby.dia pon takde pengalaman.. tapi budak2 ni pahamkan apa kita cakap kat dia.. tu yg bertambah sayang tu.. dotti poncute jugak..tido je tu ye.. hehehe..

    ReplyDelete
  9. ztarzieti
    tak pastie lah sbb apa dia jadik macam tue..mungkin sbb tak biasa.
    risau pk.

    etty
    daisy nie lahir 14.2.2009, ikotkan dia dah 1 tahun 6 bulan...cuma tak pastie kenapa dia macam tue..dia selalu tengok anak dia dari luar kotak..tengok jerk, tapie dia tak masuk dalam kotak tue.

    sharz.
    hope macam tuelah..esok nak balik kg..risau tinggalkan diorang.

    cik siti
    thanks ;)

    sesemut.
    thanks bagi sokongan...insyallah lin akan buat yang terbaik ;)

    meowmania
    harap macam tuela...semakin sayang dia ngan dottie..kekadang dia ok kekadang dia wat tak pedulik.pesal agaknya ;(

    itajeff
    itulah akak, masa lin cakap2 ngan daisy memang lin nangis,,,daisy tunduk jerk.

    chika
    harap dia betol-betol dengar chika.

    leeya
    a'ah..dia tido jerk..tali pusat dia dah putus pagie tadie.
    hehhhe

    agent
    hehheh ;)

    ReplyDelete